Wpływ kwasów tłuszczowych omega 3 na mózg


 

Wpływ kwasów tłuszczowych omega 3 na mózg

Badania przeprowadzone przez dr Zaldy S. Tan (UCLA –  USA), członka Centrum Badań nad chorobą Alzheimera –potwierdzają, że spożywanie ryb jest korzystne dla mózgu. Starzenie się mózgu związane jest min. z poziomem kwasów omega-3, które powszechnie występują w olejnych rybach (np. łosoś, sardynki, makrela). Dieta pozbawiona tego typu kwasów powoduje osłabienie funkcji pamięciowych i zdolności umysłowych. Niższy poziom kwasów omega-3 przekłada się na różnicę dochodzącą nawet do 2 lat różnicy w strukturalnym wieku mózgu.

Badania przeprowadzone wśród grypy osób w wieku 67 – dokonano skanowania mózgu, przeprowadzono testy mierzące funkcje umysłowe, sprawdzono wagę ciała i poziom kwasów omega-3 we krwi.
Do grupy kwasów omega-3 należą m.in. wielonienasycone kwasy pełniące ważną rolę w odżywianiu człowieka kwas dokozaheksaenowy (DHA) czy kwas eikozapentaenowy (EPA).
Badacze zauważyli, że osoby u których poziom DHA był niski miały mniejszą objętość mózgu. Dodatkowo osoby z niskim poziomem wszystkich kwasów typu omega-3 słabiej wypadały w testach mierzących pamięć wzrokową i funkcje wykonawcze, min. w rozwiązywaniu problemów oraz wielozadaniowym czy abstrakcyjnym myślenie.

Nie ma więc wątpliwości, że spożywanie kwasów tłuszczowych ma korzystny wpływ na mózg. Zgodnie z zasadą zbalansowanego dbania o zasoby naszego mózgu nie wystarczy jedynie zbilansowana dieta czy dostarczanie niezbędnych suplementów w postaci min. kwasów tłuszczowych typu omega 3. Klucz do dobrej kondycji umysłowej tkwi również w treningu mózgu, relaksie i dbałości o formę fizyczną. A wszystko oczywiście z uśmiechem jeśli nie na ustach – to tym wewnętrznym.

 
Bibliografia:
The medical journal of the American Academy of Neurology –  Neurology 28 luty 2012.