Najnowsze, szeroko zakrojone badania dowodzą, że dzienna, wysoka dawka witamin z grupy B może wydajnie zmniejszyć zmiany neurodegeneracyjne mózgów osób starszych. Po 70. roku życia problemy z pamięcią, uwagą, mową i innymi funkcjami poznawczymi są bardzo częste. Wiążą się one z obumieraniem komórek mózgowych i zmniejszeniem plastyczności mózgu.
Naukowcy dowiedli, na podstawie dwuletnich badań klinicznych przeprowadzonych przez Uniwersytet w Oxfordzie, pozytywny wpływ witamin z grupy B na stan tkanki mózgowej i na funkcje kognitywne przez nią realizowane.

Łagodne pogorszenie funkcji poznawczych obserwuje się u wielu starszych osób. Statystycznie u połowy z nich w ciągu 5 lat od diagnozy może w przyszłości rozwinąć się demencja, w tym śmiertelna choroba Alzheimera. Nic więc dziwnego, że poważne grono angielskich badaczy z prestiżowej uczelni postanowiło zbadać możliwości nowej, prostej i obiecującej terapii.   

Wiadomo, że witaminy z grupy B – kwas foliowy, witamina B6 i witamina B12 – kontrolują poziom homocysteiny (organiczny związek chemiczny z grupy aminokwasów) we krwi. Wysoki poziom homocysteiny we krwi kojarzony jest z podwyższonym poziomem ryzyka wielu zmian demencyjnych.
Naukowcy z Oksfordu postawili pytanie, czy suplementy w postaci witamin z grupy B, które obniżają poziom homocysteiny, mogą również spowolnić kurczenie się mózgu i atrofię, obserwowane w przypadku łagodnego pogorszenia się funkcji kognitywnych lub w chorobie Alzheimera?
W badaniu udział wzięło 168 woluntariuszy w wieku 70 lat i więcej z łagodnymi problemami z pamięcią. Połowa z nich przez 2 lata zażywała wysoką dawkę witamin z grupy B, pozostali otrzymywali placebo.
Badacze oceniali za pomocą rezonansu magnetycznego sukcesywne zmiany zachodzące w mózgu.
Angielscy badacze zauważyli, że przeciętny mózg uczestników badania zażywających witaminy z grupy B kurczy się w tempie 0.76% na rok, podczas gdy w grupie przyjmującej placebo wynik wynosi 1.08%. To znaczna i istotna różnica!
Równolegle do tych badań monitorowano wyniki testów pamięciowych. Okazało się, że grupa pierwsza z niższym współczynnikiem kurczenia się mózgu miała lepsze rezultaty w testach.
Badacze sugerują, że to prawdopodobnie właśnie kuracja witaminami z grupy B może spowalniać zmiany demencyjne w mózgu. Trzeba jednak zauważyć, że to pierwsze tego typu i zakrojone na tak szeroką skalę badanie nie daje jasnych odpowiedzi na wiele pytań, m.in. na to, która witamina B ma tu zasadnicze znaczenie, jaka dawka jest najodpowiedniejsza, czy choćby jak trwałe są obserwowane pozytywne zmiany. Dlatego też wymagane są dalsze badania.
Jak twierdzi profesor A. David Smith, jeden z kierowników opisanego badania, upośledzenie funkcji kognitywnych związane z wiekiem wykazuje około 5 milionów osób w USA i 14 milionów w Europie.
Dlatego my, zespół serwisu DlaMózgu, wszystkim naszym Czytelnikom, a zwłaszcza tym starszym, z czystym sumieniem polecamy wszystkie produkty spożywcze bogate w witaminy B oraz niewielkie ilości B-witaminowych suplementów diety!

Przykłady – produkty spożywcze bogate w witaminy z grupy B:
drożdże piwne i piekarskie, chleb pełnoziarnisty, kasza gryczana, groch, ziarna fasoli, kasza jaglana, wątroba, sardynki, jaja, ser biały, suszone warzywa, ryby, marchewka
 
Bibliografia
– Smith AD, Smith SM, de Jager CA, Whitbread P, Johnston C, et al. (2010) Homocysteine-Lowering by B Vitamins Slows the Rate of Accelerated Brain Atrophy in Mild Cognitive Impairment: A Randomized Controlled Trial. PLoS ONE 5(9): e12244. doi:10.1371/journal.pone.0012244