Po co ćwiczyć twórcze myślenie?

Ćwiczenie wyobraźni z pewnością pomoże Ci stosować rozmaite mnemotechniki oraz metody relaksacji. Poza tym sprawnie działająca wyobraźnia to klucz do rozwoju kreatywności i twórczego myślenia.

Elastyczność myślenia i łatwość generowania pomysłów pomogą Ci bez stresu podchodzić do sytuacji pozornie bez wyjścia.
 

Kiedy i gdzie ćwiczyć twórcze myślenie i wyobraźnię?

Pamiętaj, by pierwsze ćwiczenia rozwijające Twoją wyobraźnię wykonywać w spokojnych, bezpiecznych miejscach. Nie rób więc tego na przerwie w pracy, tylko raczej wieczorem w zaciszu swojego pokoju. Pozwoli Ci się to wyciszyć i z mniejszym wysiłkiem uruchomić własną wyobraźnię.
W późniejszym czasie będziesz mógł trenować ją nawet w autobusie, w drodze do pracy (gdy ktoś inny kieruje!) – wtedy umiejętność oderwania się na chwile od odgłosów otaczającego świata sama w sobie będzie treningiem. Tak jak nietrenowane mięśnie trudno jest zmusić do ciężkiej pracy, tak na początku może być Ci ciężko przywołać w umyśle dowolne obrazy lub sceny z pamięci.
Nie przejmuj się tym jednak. Z czasem, dzięki kolejnym ćwiczeniom będzie Ci coraz łatwiej. A warto ćwiczyć, bo twórcze myślenie bardzo pomaga w podejmowaniu nowych życiowych wyzwań.

Czego dowiem się dalej?

  • Przed ćwiczeniem? – czyli rozgrzewka
  • Ćwiczenie wyobraźni w praktyce 1
  • Ćwiczenie wyobraźni w praktyce 2
  • Ćwiczenie wyobraźni w praktyce 3


 
 
Rozgrzewka
Usiądź wygodnie i zamknij oczy. Spróbuj się wyciszyć. Wyobraź sobie białą, czystą tablicę.
Kiedy już uda Ci się przywołać ten obraz, spróbuj zobaczyć jak wielki pędzel nanosi na nią czerwoną farbę. Ujrzyj jak śnieżnobiała tablica powoli zapełnia się czerwienią. Wyobraź sobie zdecydowane, zamaszyste pociągnięcia pędzla.
Spróbuj zobaczyć dokładnie, jak wygląda sam pędzel – czy jest cienkim pędzelkiem, jak z dziecięcego piórnika, czy może wielki pędzlem malarskim? A może na Twoją tablicę farba nanoszona jest wałkiem? Kiedy cała tablica stanie się czerwona, zobacz w wyobraźni, jak nanoszony jest na nią kolor zielony. Spróbuj wyobrazić to sobie ze szczegółami – czy zieleń nanoszona jest tym samym pędzlem, czy są na nim resztki czerwonej farby, czy kolory mieszają się ze sobą?
To z pozoru proste ćwiczenie może początkowo sprawiać Ci nieco trudności. Już samo przywołanie wyraźnego obrazu poszczególnych kolorów czasem bywa kłopotliwe. Wraz z upływem czasu, będzie Ci coraz łatwiej.
Ćwiczenie 1
Usiądź wygodnie, zamknij oczy i odpręż się. Spróbuj przenieść się w wyobraźni w jakieś przyjemne miejsce – do ogrodu, na plażę czy do lasu. Postaraj się przywołać w myślach najdrobniejsze szczegóły dotyczące tego miejsca.
Na początek wyobraź sobie dokładnie jak wygląda to miejsce – zobacz kolory, kształty, które Cię otaczają. Czy są tam jacyś ludzie lub zwierzęta? Jak wyglądają rośliny, budynki, drogi? Potem stopniowo koncentruj się także na innych zmysłach.
Poczuj na twarzy powiew wiatru lub krople deszczu uderzające o twoje ramiona. Usłysz dźwięki charakterystyczne dla tego miejsca – odgłosy przedmiotów lub zwierząt, może rozmowy ludzi. Poczuj zapachy. Spróbuj w wyobraźni dotknąć kilku przedmiotów, które się tam znajdują. Sprawdź jaką mają fakturę, czy są miękkie czy twarde, suche czy wilgotne. Jeśli masz taką szansę, spróbuj w myślach posmakować czegoś – poczuj smak zimnej wody ze strumienia, bądź jagód zrywanych w lesie.
Ćwiczenie 2
To ćwiczenie możesz po kilku wprawkach w domu, wykonywać także poza nim, np. czekając na przystanku lub w czasie podróży pociągiem. Przyjrzyj się uważnie jakiemuś wycinkowi rzeczywistości a potem przymknij oczy spróbuj odtworzyć go w myślach wraz z najdrobniejszymi szczegółami.
Jeśli jedziesz pociągiem przyjrzyj się swojemu przedziałowi i ludziom w nim jadącym. Zaobserwuj jak wyglądają kanapy, jaką mają tapicerkę, z czego wykonane są ściany wagonu. Uświadom sobie jakie dźwięki i zapachy Cię otaczają.
Następnie zamknij oczy i spróbuj przywołać ten sam obraz pod swoimi powiekami.
Postaraj się zobaczyć ten sam przedział i tych samych pasażerów, wraz z detalami ich garderoby i cechami charakterystycznymi. Dokładnie przywołuj kolory i faktury. Odtwórz wszystko w myślach szczegół po szczególe.
Ćwiczenie 3
Tuż przed zaśnięciem, spróbuj przypomnieć sobie jak minął Twój dzień. Odtwórz w wyobraźni poszczególne sceny, tak drobiazgowo jak to możliwe. Przypomnij sobie co dziś na sobie miała Twoja przyjaciółka lub jaki kolor krawata miał klient, z którym dziś rozmawiałeś. Odtwórz w pamięci drogę do pracy i numer tramwaju, którym jechałeś. Przechodziłeś obok cukierni – przypomnij sobie zniewalający zapach świeżych pączków.
Przywołuj barwy, zapachy, odgłosy. Takie ćwiczenie pobudzi nie tylko Twoją wyobraźnię, ale także pamięć.